Kręgosłup - osteopatyczna diagnostyka i leczenie

Bogusław Mazur D.O., MSc.

Nowa, szersza formuła Kursu w wymiarze 130 godzin (IV moduły po 3 dni) poświęcone diagnostyce i leczeniu kręgosłupa, przekazują najobszerniejszą w Polsce wiedzę z zakresu całościowego badania i leczenia dolegliwości kręgosłupa:

• moduł I - kręgosłup lędźwiowy + miednica 1
  • moduł II - miednica 2 + kręgosłup piersiowy i jama brzuszna
  • moduł III - kręgosłup szyjny 1
  • moduł IV - kręgosłup szyjny 2 + integracja

Nasze kursy są oparte na programie autorskim, bazującym na doświadczeniu i badaniach autora, wykorzystującym techniki osteopatii, terapii manualnej, i chiropraktyki.

Kompleksowe podejście do problemu dysfunkcji kręgosłupa ma dostarczyć kursantom wiedzy pozwalającej trafnie diagnozować i skutecznie leczyć, za pomocą technik osteopatycznych i terapii manualnej, patologie w obrębie kręgosłupa, takie jak:

• dolegliwości w obrębie miednicy i stawów krzyżowo biodrowych,
  • rwa kulszowa, rwa udowa,
  • miejscowe zespoły bólowe,
  • zespoły rzekomokorzeniowe (np. zespół mięśnia gruszkowatego),
  • bóle napięciowe kręgosłupa, problemy wisceralne
  • bóle w obrębie żeber i klatki piersiowej,
  • bóle i zawroty głowy,
  • rwa ramienna,
  • zespół górnego otworu klatki piersiowej,
  • różnicowanie dolegliwości promieniujących na obszar kręgosłupa z narządów wewnętrznych,
  • nauka przeprowadzanie wywiadu, integracji diagnostycznej wszystkich układów,
  • analizowanie i leczenie takich patologi jak: refluks, zgaga, bóle menstruacyjne, zespół jelita drażliwego itp.

I MODUŁ - KRĘGOSŁUP LĘDŹWIOWY + MIEDNICA 1

Wstęp do Terapii manualnej (wskazania, przeciwwskazania),

Anatomia – Budowa kręgosłupa L-S – zróżnicowanie budowy poszczególnych kręgów oraz płaszczyzn powierzchni stawowych, więzadła, mięśnie i kompleks ruchowy kręgosłupa i miednicy.

Anatomia palpacyjna miednicy i kręgosłupa Lędźwiowego.

Badanie Kliniczne miednicy i kręgosłupa L-S w pozycji stojącej, w pozycji siedzącej, w leżeniu na boku, w leżeniu na plecach i w leżeniu na brzuchu, testy różnicowe, testy ortopedyczne, neurologiczne.

Biomechanika – ruchomość, kręgosłupa w stosunku do miednicy, zasady Freyeta, funkcje kręgosłupa L-S, wzajemne relacje kręgosłupa L-S w stosunku do kończyn dolnych i narządów wewnętrznych.

Neurologia – unerwienie dysku, stawów międzykręgowych, opony twardej, unerwienie i unaczynienie segmentu ruchowego, dermatomy, miotomy sklerotomy, wiscerotomy kręgosłupa Lędźwiowego i miednicy.

Patologia – Ból rzutowany z narządów wewnętrznych do miednicy i kręgosłupa, patologia krążka międzykręgowego, poziomy degradacji, mechanizm odżywiania dysku, klasyfikacja typów uszkodzeń dysku, różnicowanie przyczynowo-skutkowe bólów wysokiego, środkowego i dolnego kręgosłupa lędźwiowego, Rwa udowa, Rwa kulszowa, zmiany zwyrodnieniowe, zespoły rzekomo korzeniowe, zespoły mięśniowo-powięziowe, dysbalans powięziowy.

Semiologia – Rwa udowa, Rwa kulszowa, zmiany zwyrodnieniowe, zespoły rzekomo korzeniowe, zespoły mięśniowo-powięziowe, dysbalans powięziowy, dolegliwości wisceralne.

• Techniki mięśniowo-powięziowe
  • Globalne techniki powięziowe,e
  • Techniki easy/baind,e
  • Techniki aktywnego/biernego rozluźnianiae
  • Techniki nasłuchue

Na powięź piersiowo-lędźwiowa, mięsień pośladkowy mały, średni i wielki, m. gruszkowaty, m. biodrowo-lędźwiowy, m. czworoboczny lędźwi, m. prostownik grzbietu i rotatory, naprężacz powięzi szerokiej, mm. rotatory zewnętrzne uda…

Techniki Stawowe:

mobilizacjee mobilizacje czynnee techniki harmonicznee manipulacjee

Przykładowe postępowanie terapeutyczne w najczęściej występujących dysfunkcjach kręgosłupa.

II MODUŁ - MIEDNICA 2 + KREGOSŁUP PIERSIOWY I JAMA BRZUSZNA

Wstęp do Terapii manualnej (wskazania, przeciwwskazania),

Anatomia – Budowa kręgosłupa piersiowego i żeber – zróżnicowanie budowy poszczególnych stawów międzywyrostkowych, żebrowo-poprzecznych i żebrowo-kręgowych, płaszczyzny powierzchni stawowych, więzadła, mięśnie oraz budowa powięzi.

Anatomia palpacyjna kręgosłupa piersiowego oraz żeber.

Biomechanika – ruchomość kręgosłupa Th oraz żeber, wzajemne wpływ żeber w stosunku do ruchomosci klatki piersiowej i kręgosłupa, relacje kręg-żebro-dysk międzykręgowy.

Neurologia – unerwienie okolicy miedzyżebrowej, klatki piersiowej, struktur okołokręgowych kręgosłupa piersiowego, segment ruchowy, stawy międzywyrostkowe, relacje opona twarda a korzenie nerwowe, układ współczulny i przywspółczulny, unerwienie wisceralne.

Patologia – ból rzutowany z narządów wewnętrznych, dyskopatia, zmiany zwyrodnieniowe, skolioza, patologie miedzystawowe kompleksu kręgowo-żebrowego, patologie pochodzenie odkręgowego.

Semiologia – wisceralny ból rzutowany, różnicowanie bólu żebrowego i kregowego, zespół Th4, zespół I żebra, Przepona, kompleks kręgowo-żebrowy.

Techniki Tkanek miękkich:

• Globalne i specyficzne techniki powięziowe
  • Techniki easy/baind
  • Techniki Rozluźniania pozycyjnego,
  • Techniki Mobilizacji tk. miękkich
  • Techniki nasłuchowe

dla powięzi piersiowej, okolic międzyżebrowych, kompleksu łopatkowo-kręgowego, mięśni klatki piersiowej. Techniki Stawowe:

• techniki harmoniczne
  • Manipulacje kręgosłupa piersiowego, żeber w siedzie, leżeniu na brzuchu oraz w leżeniu na plecach.

TECHNIKI WISCERALNE:

• Esica
  • Kątnica
  • Okrężnica wstępująca i zstępująca
  • TAM
  • Wątroba
  • Żołądek
  • Nerka

Przykładowe postępowanie w leczeniu najczęstszych dolegliwości kręgosłupa piersiowego i żeber

III MODUŁ - KRĘGOSŁUP SZYJNY 1

Teoria:

Anatomia – Budowa kręgosłupa szyjnego C2-C7, kręgów, stawów międzywyrostkowych, więzadeł mięśni okolicy szyjnej oraz powięzi, krążenie w obrębie C2-C7, unerwienie kręgosłupa szyjengo C2-C7.Anatomia Palpacyjna – wyrostki poprzeczne, wyrostki kolczyste, ruchomość międzykręgowa, wyczuwanie bariery, punkty wskaźnikowe.

Budowa segmentow C0-C1-C2, połączenia stawowe, więzadlowe, ukrwienie i unerwienie, napięcie powięziowe oraz mięśniowe, relacje potylica-kość krzyżowa oraz potylica-miednica. Nerw błędny, relacje i połączenia kręgosłupa szyjnego z problemami wisceralnymi.

Biomechanika – Ruchomość C2-C7, napięcie powięzi szyjnej, wpływ kręgosłupa szyjnego na ruchomość chrząstki tarczowatej i kosci gnykowej , wzajemne relacje blaszki powięziowej szyji i kregosłupa szyjngo. Ruchomość segmentów C0-C1 oraz C1-C2, napięcie więzadłowe, ruchy sprzężone, wpływ potylicy na kręgoslup szyjny, kręgosłup lędźwiowy i na miednice.

Neurologia – dermatomy, miotowy, sklerotomy kręgosłupa szyjnego, unerwienie mięśni okolicy szyji i karku, unerwienie Głowy i Twarzy, splot ramienny..

Testy bezpieczeństwa – dla kręgosłupa szyjnego, przeciwskazania i wskazania do manipulacji C2-C7.

Patologia: Ból rzutowany z narządów wewnętrznych, bóle głowy, zawroty głowy, dyskopatie kręgosłupa szyjnego głowy, rwa ramienna, miejscowe zespoły bolowe, Zespół górnego otworu klatki piersiowej, zmiany zwyrodnieniowe, ZZSK.

Semiologia: Badanie kręgosłupa szyjnego w siadzie, leżeniu na plecach, testy bezpieczeństwa, różnicowanie z bólem rzutowanym, różnicowanie bólu szyja -ramie.

• Globalne techniki powięziowe
  • techniki Rozluźniania pozycyjnego
  • technika nasłuchiwania
  • Techniki easy/baind

Rejon powiezi karkowej, podpotyliczny, rejon głowy i twarzy, kompleks C0-C2, Dla mięśni MOS, pochyłych, nadgnykowych, podgnykowych, czworobocznego, mięsni przedkręgowych, oraz prostowników szyji.

Techniki Stawowe C0-C2:

TECHNIKI STAWOWE C2-C7:

• techniki harmoniczne
  • Manipulacje

IV MODUŁ - KRĘGOSŁUP SZYJNY 2 + INTEGRACJA

Teoria:

Nauka przeprowadzania celowego wywiadu, Układ autonomiczny i jego zależności. Integracja diagnostyczna i terapeutyczna, wzajemne zależności między układami. Analiza strukturalna miednicy i jej wpływu na resztę ciała.

Patologia: Zespół jelita drażliwego, zgaga, refluks, bóle menstruacyjne, nadaktywność współczulna, stres. odpowiedzi na pytania kursantów.

Zagadnienia:

• Powtórzenie najtrudniejszych technik
  • Wywiad
  • palpacja wielopłaszczyznowa
  • badanie i leczenie kompleksowe - Wielopłaszczyznowe
  • przykładowe postępowanie terapeutyczne przy takich patologiach jak: zespół jelita drażliwego, zgaga, refluks, bóle menstruacyjne, nadaktywność współczulna, stres.

Godzinowy plan kursu (wszystkie moduły):

• I dzień: 8.30-18.00
  • II dzień: 8.30-18.00
  • III dzień: 8.30-14.00
Szkolenie adresowane jest dla osteopatów, fizjoterapeutów, terapeutów manualnych i lekarzy oraz studentów tych kierunków

Instruktorzy:

Bogusław Mazur D.O.

Założyciel, dyrektor programowy oraz wykładowca na Still Academy of Osteopathy.

Jakub Nowakowski D.O.

Współprowadzący nauczyciel kursu „Kręgosłup – Osteopatyczna Diagnostyka i Leczenie”.

cena za moduł

Terminy:

X edycja:

• I Moduł: 7-9.06.2024r.
  • II Moduł: 12-14.07.2024r.
  • III Moduł: 16-18.08.2024r.
  • IV Moduł: 13-15.09.2024r.

Warszawa