
W miarę jak zawód fizjoterapii w krajach rozwijających się wciąż przechodzi w kierunku autonomicznej, samodzielnej praktyki, konieczna jest ewolucja w nacisku na zmniejszanie różnorodności praktyk i ustandaryzowanie opieki by uwzględniać najlepsze wzorce dla maksymalizowania wyników klinicznych i efektywności kosztowej. Zapewnienie „najlepszej opieki” jest powiązane z podstawową koncepcją „praktyki opartej na dowodach” (EBP): integracja wiedzy klinicznej z wartościami pacjenta i najlepszymi dostępnymi badaniami naukowymi może pomóc w zapewnieniu optymalnego zarządzania opieką nad pacjentami w jednostkach służby zdrowia. Niniejszy kurs stanowi wprowadzenie do filozofii i zasad stosowanych w EBP. Kurs w dużej mierze będzie skoncentrowany na wykładach, które mają na celu pomóc fizjoterapeutom podstawowej w lepszym zrozumieniu zagadnień lokalizowania i integrowania najlepszych dostępnych dowodów z ich praktyką kliniczną. Kurs obejmie podstawowe zasady badania pod kątem skierowania pacjenta w niektórych przypadkach; obejmie diagnozę różnicową, ocenę wyników, postępowanie z pacjentem, a także krótki przegląd aktualnych pojęć z zakresu nauki o bólu oraz zagadnienia dobierania ćwiczeń zalecanych pacjentowi. Pozostałe elementy kursu w pełni zintegrują model świadczenia opieki zdrowotnej według ICF poprzez wykorzystanie analiz studiów przypadków i grupowych ocen.
Cele kursu:
Część pierwsza: Czym jest rozumowanie kliniczne (RK)?
RK w kontekście modeli zawodowych
Model biomedyczny i biopsychospołeczny niepełnosprawności
Modele różnicowania klinicznego
Kognicja: Rodzaje myślenia i błędy poznawcze
Metakognicja i refleksja nad procesem myślowym
Adaptacyjna nieświadomość
Powszechne błędy przy RK
3 kategorie w strategiach rozumowania klinicznego
Praca w grupach
Część druga: Co to jest EBP i Dlaczego powinniśmy tego używać
Niwelowanie braków w EBP: Rozumowanie kliniczne do działania klinicznego
Identyfikacja problemu
Część trzecia: Stawanie się terapeutą opierającym się na dowodach
5 kroków w ewolucji EBP
Samoocena
Oparta na dowodach interakcja pacjent / terapeuta
Badanie subiektywne i obiektywne
Samodzielnie zgłaszane wskaźniki wyników vs wskaźniki sprawności fizycznej
Praca w grupach
Część czwarta: Wprowadzenie do Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania (ICF)
Niepełnosprawność i zdrowie (ICF): Narzędzie do RK
ICF jako ramy w podejściu do opieki nad pacjentem
Omówienie elementów modelu ICF
Zawartość komponentów ICF
4 CELE ram roboczych RK
Konkluzje
Praca w grupach
PODSUMOWANIE
Dr Freeman specjalizuje się w rozumowaniu klinicznym oraz ocenie i leczeniu schorzeń kręgosłupa i narządów ruchu.
I edycja
FizjoSystem-Szkolenia
ul. Wita Stwosza 32/1
02-661, Warszawa