Master Course. Praktyczne warsztaty terapii manualnej cz.2

dr Marian Majchrzycki DO

Kończyna dolna. Biodro, kolano, stopa

Master Course to praktyczne i intensywne, spotkania, które pobudzą Was do myślenia, to proste i skuteczne podejście do rozwiązania problemów - dolegliwości pacjenta. Proponuję: niewiele teorii, trochę diagnostyki, więcej anatomii palpacyjnej i przede wszystkim techniki manualne leczące przyczyny dolegliwości.

W czasie zajęć:

• poznasz możliwe przyczyny dolegliwości pacjenta,
  • dowiesz się jak przeprowadzić badanie dysfunkcyjnej okolicy,
  • nauczysz się odnajdywać najważniejsze struktury anatomiczne,
  • nauczysz się jak wyleczyć pacjenta za pomocą terapii manualnej i podstawowych ćwiczeń.

Master Course są przeznaczone dla tych, którzy rozpoczynają swoją karierę w terapii manualnej i doświadczonych praktyków, którzy chcą poznać proste podejście do leczenia pacjentów swoimi rękami i ćwiczeniami. Zapraszam:

• fizjoterapeutów,
  • osteopatów,
  • chiropraktyków,
  • lekarzy,
  • masażystów,
  • studentów ww. kierunków.

Celem warsztatów jest pomoc i wsparcie terapeutów, żeby jeszcze lepiej leczyli pacjentów, przez to pomagali większej liczbie ludzi poprzez leczenie ich dolegliwościach bólowych i poprawę ich codziennego funkcjonowania.

Zmiany zwyrodnieniowe stawu biodrowego są najczęściej określane jako „zwyrodnienie ze zużycia”.  Proces zwyrodnienia może ulec przyśpieszeniu po przebytym urazie stawu biodrowego, może pogłębiać się przy ograniczeniu ruchomości i napięciu mięśniowo-powięziowym. Pierwszym i najczęstszym objawem choroby zwyrodnieniowej stawu biodrowego jest promieniujący od kolan ból w pachwinie. Przed przystąpieniem do terapii kluczowe jest przeprowadzenie prawidłowej diagnostyki różnicowej oraz określenie czy dolegliwości bólowe pochodzą od kręgosłupa, splotu, któregoś z nerwów, mięśni czy stawów; a może rzutowane są z narządów wewnętrznych.

W terapii ważne jest: odtworzenie zakresów ruchomości stawowej oraz mobilizacje stawów wpływających na powstawanie napicia, opracowanie mięśni zginaczy i rotatorów stawu biodrowego, odnalezienie struktur trójkąta Scarpa i nerwów danej okolicy, których ucisk może rzutować dolegliwości do kolana.

W czasie tego MASTER COURSU dowiesz się:

- jak wykonywać techniki mięśniowo-powięziowe

- mobilizacje stawu biodrowego

- najskuteczniejsze techniki manualne w ograniczeniu ruchomości stawu biodrowego

- ćwiczenia dla siebie i pacjentów - autoterapię w koksartrozie

Wybrane zagadnienia warsztatu:

- badanie funkcjonalne okolicy biodra i miednicy

- diagnostykę różnicową w dolegliwościach biodra

- anatomię pośladka i trójkąta udowego górnego

- techniki manualne w leczeniu bólu i zmian zwyrodnieniowych stawu biodrowego

- podstawowe ćwiczenia usprawniające omawianą okolicę

Kolano to jeden z najważniejszych i zarazem najtrudniejszych stawów do leczenia. Spotykam w gabinecie pacjentów po urazach w obrębie kolana, z uszkodzeniem więzadeł, łąkotek czy zmianami zwyrodnieniowymi. Zajmuje się pacjentami z bólem po stronie przyśrodkowej, bocznej lub pod rzepką. Częsta przyczyną dolegliwości są napięcia mięśniowo-powięziowe, utrata ruchomości stawowej i powtarzające się przeciążenia oraz urazy.

W czasie tego MASTER COURSU nauczysz się:

• Jaką terapię zastosować, gdy pacjent ma kolano biegacza, kolano skoczka czy kolano kinomana?
  • Jak odnaleźć i rozluźnić struktury powodujące ból kolana?
  • Jak uruchomić staw i jak wyleczyć pacjenta?

Wybrane zagadnienia warsztatu:

• badanie funkcjonalne pacjenta, odszukiwanie dysfunkcji wpływających na dolegliwości,
  • jakie zadać pytania, by wyłapać patologie, których nie leczymy, jak być bezpiecznym w terapii,
  • podejście osteopatyczne w leczeniu pacjenta,
  • badanie palpacyjne i ocena palpowanych struktur niezbędnych w diagnostyce i terapii,
  • wybrane techniki: mięśniowo-powięziowe, manipulacje, mobilizacje stawowe i techniki naczyniowe w terapii stopy,
  • podstawowe ćwiczenia.

Stopa to podpora ludzkiego ciała, kontakt z podłożem, nasze uziemienie.

Zaburzenia, ból, dysfunkcje w obrębie stopy zmieniają układ naszego ciała. Wpływają na statykę oraz dynamikę ruchu. Mogą spowodować ból kolana, biodra, kręgosłupa czy nawet głowy. Najczęstsze dolegliwości, na które skarży się pacjent w obrębie stopy to ostroga piętowa, ból rozcięgna podeszwowego czy stany pourazowe. W gabinetach mamy pacjentów z bólem i obrzękiem po skręceniu stawu skokowego, po nieprawidłowym kopnięciu piłki czy zeskoczeniu na nierówną nawierzchnię.

W czasie tego MASTER COURSU nauczysz się:

• Jaki podejść do pacjenta po skręceniu stawu skokowego?
  • Gdzie zacząć terapię po skręconej kostce?
  • Jak odnaleźć i rozluźnić mięśnie powodujące ból pięty, jak uruchomić stawy i jak wyleczyć pacjenta?

• podejście osteopatyczne w leczeniu pacjenta,
  • podstawowe ćwiczenia.

• I dzień: 9.00-18.00
  • II dzień: 8.00-17.00