Master Course. Praktyczne warsztaty terapii manualnej cz.3

dr Marian Majchrzycki DO

Bóle głowy, szyja, bark, kończyna górna

Master Course to praktyczne i intensywne, spotkania, które pobudzą Was do myślenia, to proste i skuteczne podejście do rozwiązania problemów - dolegliwości pacjenta. Proponuję: niewiele teorii, trochę diagnostyki, więcej anatomii palpacyjnej i przede wszystkim techniki manualne leczące przyczyny dolegliwości.

W czasie zajęć:

• poznasz możliwe przyczyny dolegliwości pacjenta,
  • dowiesz się jak przeprowadzić badanie dysfunkcyjnej okolicy,
  • nauczysz się odnajdywać najważniejsze struktury anatomiczne,
  • nauczysz się jak wyleczyć pacjenta za pomocą terapii manualnej i podstawowych ćwiczeń.

Master Course są przeznaczone dla tych, którzy rozpoczynają swoją karierę w terapii manualnej i doświadczonych praktyków, którzy chcą poznać proste podejście do leczenia pacjentów swoimi rękami i ćwiczeniami. Zapraszam:

• fizjoterapeutów,
  • osteopatów,
  • chiropraktyków,
  • lekarzy,
  • masażystów,
  • studentów ww. kierunków.

Celem warsztatów jest pomoc i wsparcie terapeutów, żeby jeszcze lepiej leczyli pacjentów, przez to pomagali większej liczbie ludzi poprzez leczenie ich dolegliwościach bólowych i poprawę ich codziennego funkcjonowania.

Ból głowy dotyczy osób w każdym wieku, wywołany może zostać wieloma bardzo różnymi czynnikami. Zalicza się do nich stres, zwiększone napięcie mięśniowe, zaburzenia czynności oddechowej, nieprawidłowe odżywianie, dysfunkcje naczyniowe, efekt uboczny zażywania niektórych leków, guzy oraz wiele innych czynników zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych.

Najczęściej spotykanymi dolegliwościami są bóle z towarzyszącym napięciem mięśni oraz naczyniowy ból głowy do którego zaliczmy m.in. migreny. U wielu pacjentów obserwuje się współistnienie obu tych kategorii.

W czasie tego MASTER COURSU nauczysz się:

• Jaki podejść do pacjenta z bólem głowy?
    • Gdzie zacząć - na plecach, szyi, a może na wątrobie?
    • Jak odnaleźć i rozluźnić mięśnie rzutujące dolegliwości do potylicy, okolicy skroniowej czy twarzoczaszki?
    • Które części kręgosłupa szyjnego są kluczowe w rozwiązywaniu problemów bólu głowy?
    • Jak odnaleźć wybrane nerwy powodujące dolegliwości w obrębie głowy?
    • Jak pomóc pacjentowi?

Wybrane zagadnienia warsztatu:

• badanie funkcjonalne pacjenta, odszukiwanie dysfunkcji wpływających na dolegliwości,
    • jakie zadać pytania, by wyłapać patologie, których nie leczymy, jak być bezpiecznym w terapii,
    • podejście osteopatyczne w leczeniu pacjenta,
    • badanie palpacyjne i ocena palpowanych struktur niezbędnych w diagnostyce i terapii,
    • wybrane techniki (mięśniowo-powięziowe, manipulacje, mobilizacje stawowe, techniki naczyniowe czy techniki wisceralne) w terapii bólu głowy,
    • wybrane techniki wewnątrz jamy ustnej
    • podstawowe ćwiczenia.

Bóle okolicy szyjnej są częste. Mogą być miejscowe lub z promieniowaniem do kończyny górnej. Pojawiają się rano po spaniu na niewygodnej poduszce, po pracy przed komputerem czy po długim wpatrywaniu się w telefon.

W czasie tego MASTER COURSU nauczysz się:

• Jaki podejść do pacjenta z bólem odcinka szyjnego?
  • Od czego zacząć - mięśni, stawów czy więzadeł.
  • Jakie techniki są najbezpieczniejsze, a których unikać?
  • Jak wyleczyć pacjenta z bólem karku, zawianiem czy whiplashem?

• podejście osteopatyczne w leczeniu pacjenta,
  • wybrane techniki (mięśniowo-powięziowe, mobilizacje stawowe, techniki naczyniowe czy techniki wisceralne) w terapii okolicy szyjnej kręgosłupa,
  • podstawowe ćwiczenia.

Obręcz barkowa to połączenie tułowia z kończyną górną. Zanim dokładnie zbadamy bark należy przyjrzeć się kręgosłupowi szyjnemu, piersiowemu oraz kończynie górnej. Ważne jest również zwrócenie uwagi na rzutowanie dolegliwości z trzewi klatki piersiowej oraz brzucha.

Obręcz barkowa to głowa kości ramiennej, wyrostek barkowy, łopatka, wyrostek kruczy, połączenie z mostkiem, żebrami odcinkiem szyjnym piersiowym, kilka stawów, więzadeł i mnóstwo mięśni. To także wiązki naczyniowo-nerwowe odpowiadające za funkcjonowanie kończyny górnej i klatki piersiowej.

W czasie tego MASTER COURSU nauczysz się:

• Jaki podejść do pacjenta z bólem barku?
  • Gdzie zacząć - na plecach, szyi, a może na wątrobie?
  • Jak odnaleźć i rozluźnić mięśnie, uruchomić stawy,
  • Jak wyleczyć pacjenta?

• podejście osteopatyczne w leczeniu pacjenta,
  • wybrane techniki (mięśniowo-powięziowe, manipulacje, mobilizacje stawowe, techniki naczyniowe czy techniki wisceralne) w terapii obręczy barkowej,