Podstawy kliniczne samodzielnej praktyki fizjoterapeuty

dr Piotr Godek D.O.

Szkolenie ma na celu wprowadzić kursanta w samodzielną praktykę kliniczną w oparciu o testy ortopedyczne i diagnostyczne, diagnostykę różnicową oraz diagnostykę obrazową.

Podczas szkolenia szczególna uwaga będzie koncentrowana na zbieraniu wywiadu oraz jego interpretowaniu. Na podstawie informacji, które przekazują pacjenci, diagnostyki obrazowej oraz testów ortopedycznych i osteopatycznych uczestnicy będą uczyć się różnicować patologie.

Ważnym aspektem będzie również dobór odpowiedniej terapii, do wcześniej zdiagnozowanych problemów.

Szkolenie składa sie z 4modułów, z których każdy trwa 3 dni:

• Moduł I: diagnostyka obrazowa
  • Moduł II: nad przeponą ( głowa, odc szyjny i piersiowy, k. górna),
  • Moduł III: pod przeponą ( odcinek lędźwiowy, miednica, k. dolna),
  • Moduł IV: przypadki kliniczne

W cenie szkolenia każdy uczestnik otrzymuje młotek neurologiczny oraz skrypt.

Kurs adresowany jest do:
fizjoterapeutów, terapeutów manualnyh, osteopatów, masażystów, lekarzy, pielęgniarek oraz studentów tych kierunków

I MODUŁ

Celem modułu jest zapoznanie ze współczesnymi metodami diagnostyki obrazowej, zasadami doboru metody zależnie od obrazu klinicznego oraz nauka analizy obrazów RTG, MRI, USG w podstawowych patologiach w zakresie narządu ruchu.

W części warsztatowej prezentowane jest badanie czynnościowe narządu ruchu pod kontrola USG wraz z pokazem sonografii interwencyjnej ( nakłucia pod kontrola USG – stawy, kręgosłup).

Obrazowanie wybranych patologii narządu ruchu z punktu widzenia praktyki fizjoterapeuty:

– wady wrodzone i rozwojowe

– zmiany zwyrodnieniowe

– zespoły przeciążeniowe

– zmiany urazowe

– choroby nowotworowe

Zakres materiału I modułu szkolenia:

– Rodzaje badań obrazowych

– Zasady doboru badań – algorytm od objawu do obrazu

– Analiza zdjęć RTG, CT i MRI – warsztaty

Podczas I modułu:

• zaprezentowane będzie jak dr Piotr Godek diagnozuje przypadki kliniczne, stosując się do najwyższych standardów diagnostycznych,
  • prześledzisz i zaobserwujesz jak przebiega proces podejmowania decyzji klinicznych,
  • zyskasz praktyczne umiejętności dotyczące odczytywania RTG, MRI, TK, USG i scyntygrafii przy podejrzeniu konkretnych schorzeń,
  • dowiesz się jak interpretować zdjęcia oraz prawidłowo wykonać wszystkie obserwacje i pomiary w diagnostyce obrazowej,
  • dokładnie przeanalizujesz zdjęcia pod kątem wykrywania:nieprawidłowości, chorób, najczęstszych patologii, zmian nowotworowych oraz wad wrodzonych
  • otrzymasz wskazówki jak rozpoznawać artefakty oraz fałszywe obrazy normy i patologii, aby uniknąć najczęściej popełnianych błędów
  • zobaczysz jak w praktyce identyfikować sytuacje niebezpieczne, przeciwwskazania i czerwone Flagi

PLAN I MODUŁU:

Prezentacja badań obrazowych RTG, USG, CT, MRI, Scyntygrafia:

• Podstawy fizyczne obrazowania, najczęstsze błędy i ograniczenia diagnostyki
  • Prezentacja zdjęć poszczególnych metod diagnostycznych i ich korelacja z badaniem fizykalnym
  • Jak interpretować i na co zwracać szczególną uwagę podczas analizy zdjęć
  • Jak rozpoznawać artefakty oraz fałszywe obrazy normy

Kolejność i wybór procedur – od objawu do obrazu.

Podczas tej części warsztatu ekspert przedstawi najlepsze metody obrazowania zależne od wstępnego rozpoznania:

• Urazowe uszkodzenie kończyn
  • Urazowe uszkodzenie kręgosłupa
  • Urazowe uszkodzenie tkanek miękkich
  • Podejrzenie zapalenia stawu
  • Podejrzenie pierwotnego guza kości
  • Guzy tkanek miękkich bez wywiadu urazowego
  • Bóle kręgosłupa bez tła urazowego z deformacją

Co jest normą? Grupy zagadnień:
Podczas tej części na przykładzie prawidłowych zdjęć omówione zostaną  normy radiologiczne, stanowiące wyjściowe parametry pry rozpoznawaniu patologii, z zakresu:

• traumatologii
  • chorób infekcyjnych
  • chorób nowotworowych
  • zmian nowotworopodobnych
  • zmian zwyrodnieniowych
  • chorób układowych
  • chorób metabolicznych
  • wad wrodzonych i rozwojowych

Warsztat – wykonywanie USG narządu ruchu na uczestnikach szkolenia.

W tej części prelegent wykona przykładowe badanie USG na kilku uczestnikach, z bogatym komentarzem merytorycznym, opisując krok po kroku, co widać i na co zwrócić uwagę.

II MODUŁ

Wstęp do semiologii – od objawu do rozpoznania

• badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w odc szyjnym
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w odc piersiowym i górnym otwór klatki piersiowej
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii klatki piersiowej, przepona
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w okolicy barkowej
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w okolicy łokciowej
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w okolicy nadgarstka i ręki

III MODUŁ:

• badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w odc. lędźwiowym
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w stawie SI badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w okolicy miednicy
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w okolicy stawu biodrowego
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w okolicy kolana
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w okolicy stawu skokowego
  • badanie kliniczne, testy i diagnostyka obrazowa w różnicowaniu patologii w okolicy stopy

IV MODUŁ:

Przypadki kliniczne (praca z pacjentami)

• Przypadek I – bóle odcinka szyjnego kręgosłupa z parestezjami – analiza kliniczna, analiza badań obrazowych, testy – przećwiczone przez uczestników, różnicowanie – pokaz leczenia osteopatycznego
  • Przypadek II – bóle odcinka piersiowego kręgosłupa – analiza kliniczna, analiza badań obrazowych, testy – przećwiczone przez uczestników, różnicowanie – pokaz leczenia osteopatycznego
  • Przypadek III – bóle obręczy barkowej  – analiza kliniczna, analiza badań obrazowych, testy – przećwiczone przez uczestników, różnicowanie – pokaz leczenia osteopatycznego
  • Przypadek IV – bóle łokcia i ręki  – analiza kliniczna,analiza badań obrazowych, testy – przećwiczone przez uczestników, różnicowanie – pokaz leczenia osteopatycznego
  • Przypadek V – bóle odcinka lędźwiowego kręgosłupa z parestezjami – analiza kliniczna, analiza badań obrazowych, testy – przećwiczone przez uczestników, różnicowanie – pokaz leczenia osteopatycznego
  • Przypadek VI – bóle miednicy, pośladka, pachwiny, stawu biodrowego – analiza kliniczna, analiza badań obrazowych, testy – przećwiczone przez uczestników, różnicowanie – pokaz leczenia osteopatycznego
  • Przypadek VII – bóle kolana, podudzia i stopy  – analiza kliniczna, analiza badań obrazowych, testy – przećwiczone przez uczestników, różnicowanie – pokaz leczenia osteopatycznego

dr Piotr Godek D.O.

Absolwent Sutherland College of Osteopathic Medicine
Specjalizuje się w diagnostyce USG narządu ruchu, terapii manualnej schorzeń stawów i kręgosłupa, ze szczególnym uwzględnieniem osteopatii.

cena za całość szkolenia

III edycja:

• moduł I: 12-14.10.2018 r.
  • moduł II: 2-4.11.2018 r.
  • moduł III: 23-25.11.2018 r.
  • moduł IV: 14-16.12.2018 r.

Warszawa,
ul. Wita Stwosza 32 lok. 1

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez FizjoSystem s.c. z siedzibą w Warszawie 02-661, przy ulicy Wita Stwosza 32/1, dla celów zawarcia umowy o szkolenie i jej realizacji. Dane są chronione zgodnie z ustawą z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j: Dz. U. z 2002 r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.). Oświadczam, że wiem o moim prawie do wglądu i poprawiania moich danych osobowych.