Mastercourse Men’ s Health: Andrologia i osteopatia - zdrowie mężczyzny w podejściu osteopatycznym

Michael Biberschick, MMSc D.O. DPO

W przeciągu ostatnich lat zdrowie kobiet („Women’s Health”) zyskuje coraz wiekszą popularność w osteopatii, która oferuje im wsparcie oraz odpowiednie leczenie swoich problemów ginekologicznych.

W dzisiejszych czasach wielu mężczyzn cierpi z powodu problemów i chorób związanych z układem moczowo - płciowym. Dotyczy to coraz młodszych mężczyzn, którzy ukrywają swoje problemy. Powstają one na wskutek łagodnego przerostu gruczołu krokowego lub są pooperacyjnym następstwem niestety często koniecznego zabiegu prostatektomii, co skutkuje m.in inkontynencją.

Mężczyźni bardzo często cierpią również z powodu niejasnych objawów bólowych miednicy, żylaków powrózka nasiennego, przewlekłego stanu zapalnego gruczołu krokowego, zaburzeń erekcji, zmniejszonej płodności czy całkowitej bezpłodności. Szacuje się, że obecnie w ponad 50% przypadków nie możliwości zajścia w ciążę, problemu należałoby szukać po stronie mężczyzny.

Oczywiście wielu z nich wstydzi się, aby udać się do osteopaty ze swoim problemem. Najwyraźniej jest to wynik nieświadomości, że osteopatia jest rownież pomocna w problemach i chorobach andrologicznych. Wyniki pojedynczych badań wskazują, że leczenie osteopatyczne może być pomocne i efektywne w przypadkach występowania bezpłodności po prostatektomii.

Można zauważyć niewystarczającą ilość osteopatów wyspecjalizowanych w tej dziedzinie. Zarówno w kształceniu podstawowym, jak i podyplomowym osteopatów ten ważny temat zdrowia mężczyzn jest traktowany po macoszemu.

Kurs ten będzie poświęcony jedynie tematowi zdrowia mężczyzn w całościowym kontekście osteopatii. Na podstawie wiedzy z zakresu anatomii oraz fizjologii męskiego układu moczowo - płciowego, osteopatycznego modelu myślenia oraz jej filozofii zostaną przedstawione możliwości prowadzenia leczenia osteopatycznego mężczyzn z dysfunkcjami i chorobami andrologicznymi.

Duża część praktyczna kursu powinna zapewnić wystarczającą ilość czasu, aby zapoznać się i oswoić z palpacją oraz leczeniem męskiego układu moczowo - płciowego. Przy odpowiedniej ilości uczestników szkolenia płci męskiej istnieje możliwość rozszerzenia sposobów leczniczych o techniki wewnętrzne (rektalne), które okazały się bardzo efektywne w leczeniu dysfunkcji prostaty jak i bezpłodności.

Anatomia i fizjologia wewnętrznych i zewnętrznych męskich narządów płciowych:

• Prostata,
  • Gruczoły Cowpera
  • Gruczoły pęcherzykowe
  • Jądra i najądrza,
  • Nasieniowód,
  • Penis,
  • Cewka moczowa.

Ponadto:

• Fizjologia erekcji,
  • Fizjologia ejakulacji,
  • Spermatogeneza,
  • Sterowanie hormonalne,
  • Powtórka: męska miednica, dno miednicy, kość guziczna.

Andrologiczne obrazy chorobowe (Teoria w kontekście osteopatycznym):

• Bezpłodność męska,
  • Choroby gruczołu krokowego (BPS - zespół bolesnego pęcherza moczowego, nowotwór prostaty itp),
  • Zaburzenia funkcji psychoseksualne (in. zaburzenia erekcji),
  • Choroby jąder (żylaki powrózka nasiennego),
  • Choroby najądrzy

Część praktyczna:

• Anamneza: pytania dotyczące objawów oraz ich rozpoznawanie,
  • Inspekcja,
  • Palpacja zewnętrzna i wewnętrzna,
  • Leczenie osteopatyczne wraz z technikami zewnętrznymi (w razie życzenia technikami wewnętrznymi) (w oparciu o JP Barral),
  • Rewizja: Leczenie dna miednicy, kości krzyżowej